Translate with 
MENU ZAVŘÍT
16. června 2015

Výhradní smlouva - spolupráce s makléřem šetří čas i peníze a vede ke stanovenému cíli

Každý, kdo chce prodat, koupit či pronajmout nemovitost, řeší hned na začátku základní otázku: využít služeb realitní kanceláře nebo se do toho pustit samostatně? Ač se to na první pohled možná nezdá, spolupráce s makléřem je výhodnější. Šetří nejen čas, ale i peníze. Z posledního průzkumu agentury STEM/MARK vyplývá, jaké přednosti a nevýhody vidí lidé ve spolupráci s realitní kanceláří.

„Jako hlavní přednost spolupráce s realitní kanceláří vnímá veřejnost především kompletní servis, pocit bezstarostnosti nebo bezpracnosti a podporu v právním servisu,“ uvádí průzkum a zmiňuje i to, co naopak lidé vidí jako největší nevýhodu spolupráce s makléři. „Hlavním nedostatkem či bariérou spolupráce je především pocit vysoké provize, částečně nedůvěra v kvalitu poskytovaného servisu, nebo dokonce obavy z podvodů či úmyslně nevýhodných smluv při honbě za ziskem.“ Samostatně, nebo s makléřem? Současný trh, kdy je více nabídek než poptávky, ke spolupráci s realitní kanceláří přímo vybízí. Jen odborník je totiž schopen zvládnout vše tak, aby dosáhl konkrétního cíle, kterým je prodej či nákup. Hlavní zásadou je ale to, aby se zájemce obrátil na renomovanou realitní kancelář či certifikované makléře, kterým jde v první řadě o zájmy klienta, nikoliv o vlastní prospěch. Prodej nemovitosti svépomocí ztěžují především dva faktory: dodatečné náklady a stanovení prodejní ceny. Provize vs. dodatečné náklady Lidé, kteří nechtějí využít služeb makléře, nejčastěji argumentují tím, že nebudou platit provizi a ušetří. Tato představa je ale mylná. V případě prodeje nemovitosti je zapotřebí stejně vynaložit dodatečné náklady, které se musí ve výsledku od prodejní ceny odečíst.

Stanovení ceny Čísla hovoří jasně. Podle studie společnosti MindBridge z roku 2013 byla průměrná cena stejné nemovitosti prodávaná svépomocí nižší o 24 % než v případě, že stejnou nemovitost prodával realitní makléř. Důvodem je to, že majitel nemovitosti nedokáže reálně nastavit cenu. Vychází buď z budoucích finančních potřeb, nebo z nákladů v minulosti. Stanovení ceny tímto způsobem ale vůbec neodráží realitu. Výsledkem je to, že je nemovitost dlouho neprodejná, dochází k postupnému snižování ceny a nakonec dojde k prodeji výrazně pod cenou za částku, která vůbec neodpovídá původním představám majitele nemovitosti. Výběr makléře Makléři jsou na trhu s nemovitostmi jako doma, jsou to odborníci na danou problematiku, a proto se vyplatí svěřit prodej či koupi nemovitosti jim. Pokud se rozhodnete koupit nemovitost, pravděpodobně již budete jednat s konkrétním makléřem, kterého zvolil prodávající.

Jestliže jste prodávajícím vy, je volba realitní kanceláře a makléře na vás. Jak tedy vybrat ty správné? Větší kancelář s tradicí Pokud hledáte realitní kancelář, se kterou chcete navázat spolupráci, raději zvolte větší a zavedenější, jejíž jméno je vám alespoň trochu známé. Důvody jsou především dva: máte větší jistotu, že makléři budou školení profesionálové, protože si jejich kancelář nechce kazit dobrou pověst. Druhým důvodem je fakt, že větší realitní síť většinou znamená pobočky po celé republice. Díky tomu máte jistotu, že její makléři budou vzájemně spolupracovat a dokáží nabídnout vaši nemovitost v rámci celého trhu. Zvyšují tím rychlost prodeje nemovitosti a vy se nemusíte o nic starat. Certifikovaný makléř s hodnocením Opravdu velké realitní sítě, jako například RE/MAX, mají vybudovaný důkladný systém vzdělávání. Makléři prochází neustálým školením a prohlubují si své znalosti. Při hledání makléře se proto poohlížejte po takových, kteří se mohou pochlubit certifikací, nejlépe podle mezinárodních standardů ISO. Dalším důležitým vodítkem je i hodnocení ostatních klientů. U makléřů ze společnosti RE/MAX jsou např. na webu uvedena hodnocení přímo od klientů, která jsou uváděna automaticky a makléř nemá možnost je nikterak ovlivnit. Čím vyšší známka, tím profesionálnější přístup.

Reklamační řád Přesto se může stát, že se svým makléřem nebudete spokojeni. Proto je dobré vědět, jak v takovém případě postupovat. Zavedená realitní kancelář by měla mít nejen důkladný reklamační řád s možností prošetření případu, ale nejlépe vlastního ombudsmana, který vás jako klienta bude zastupovat a hájit. Buďte obezřetní Při výběru realitní kanceláře či makléře buďte opatrní. Jak poznat, že jste narazili na neprofesionálního makléře? Níže vám přinášíme několik zásadních rad, jak se ve výběru lépe zorientovat, než podepíšete s daným makléřem jakékoli smlouvy či dohody. Makléř „garantuje“ prodej Nikdo na světě vám nemůže stoprocentně garantovat, že vaši nemovitost prodá. Pokud se setkáte s tím, že vám makléř slibuje, že nemovitost prodá do měsíce, protože má profesionální tým, velké zkušenosti a spoustu kontaktů, je to spíše důvod k okamžitému odchodu od jednání, za kterým se většinou skrývá jen pokus o podstrčení nevýhodné smlouvy. Podle statistik je průměrná doba bytu v rezervaci tři měsíce, rodinné domy jsou průměrně v rezervaci měsíců šest.

Smlouvy se tedy uzavírají v prvním případě maximálně na pět měsíců, v druhém případně maximálně na jeden rok. Delší doba pro podpis smlouvy je podezřelá. Absence komunikace Dobrý makléř by vám měl pravidelně podávat zprávu o stavu prodeje. Pokud jste o svém makléři již 14 dní nic neslyšeli, něco je špatně. Bohužel i dnes existují realitní makléři, kteří si vezmou do nabídky nemovitost a půl roku se vůbec nic neděje. „Nemluvte s majitelem o ceně“ Prodej nemovitosti je zcela transparentní a makléř musí být naprosto otevřený jak k prodávajícím, tak vůči kupujícím. Pokud vás makléř před prohlídkou upozorní, abyste s majitelem nemluvili o ceně prodávané nemovitosti, není něco v pořádku. Různé ceny nabízené nemovitosti Stalo se vám, že jste na realitním serveru narazili na nemovitost, která vás zaujala, a pak na stejném serveru byla stejná nemovitost nabízena za úplně jinou cenu?

Jak je to možné? Většinou k tomu dochází v případě, kdy se stejnou nemovitost snaží prodat více realitních kanceláří. Pokud jediný zájemce uvidí inzerát na více místech a pokaždé s jinou nabídkovou cenou, vyhodnotí nabídku jako podvodnou a o nemovitost okamžitě ztratí zájem. Ta se tak v nabídkách objevuje řadu měsíců, a šance na prodej za tržní cenu se tak snižuje.

Pamatujte Na inzerci nemovitosti samoprodejců velice často reagují tvrdí obchodníci, kteří se snaží cenu dané nemovitosti přes „své zájemce-herce“ stlačit na minimum tak, aby ji mohli následně koupit osobně a dále výhodně zinvestovat.