Page 52 - ResidentART - podzim-zima 2019/2020
P. 52

realitní rádce






            Spolupráce s realitním makléřem



            se vyplatí. Šetří čas i peníze





            MNOHO LIDÍ SI VE SNAZE UŠETŘIT ŘEŠÍ PŘI PRODEJI ČI KOUPI NEMOVITOSTI VŠE
            NA VLASTNÍ PĚST. Bez spolupráce s makléřem. Realita je ale taková, že nakonec zaplatí
            mnohem více, než kdyby zvolili spolupráci s odborníkem. Dobrý makléř totiž dokáže ušetřit
            nejen peníze, ale i čas. Kromě toho je prokázáno, že realitní makléř dokáže nemovitost
            prodat za vyšší cenu než sám majitel.



                   ealitní makléři měli v minulosti   minimálně deset ověřených referencí od   ceně nemovitostí většinou cenu nadhod‑
                   velmi špatnou pověst. Možná   klientů. Díky tomu můžete snadno zjistit,   notí. Výsledkem pak je, že je nemovitost
                   i proto v některých lidech pře‑  jak jsou s jeho prací klienti spokojeni.  dlouhou dobu neprodejná a prodávající
            Rtrvává pocit, že je lepší se spolu‑                              musí jít stejně s cenou dolů.
            práce s nimi vyvarovat. Stejně jako ve všech   Makléři, kteří disponují certifikací ISO,
            profesích i na realitním trhu působí dobří   rovněž musejí složit zkoušky z právního   MARKETING
            a špatní makléři. Pokud si zvolíte opravdo‑  a finančního minima. Také musejí proká‑  Inzerát na realitní server. To je většinou je‑
            vého odborníka, rozhodně neprohloupíte   zat uživatelské IT znalosti a dovednosti,   diný marketingový nástroj, který zvládnou
            a váš obchod proběhne snadněji. Na vás je,   ale i praktické zkušenosti, procesy, počty   využívat lidé, kteří si nemovitost prodávají
            abyste si vybrali toho správného makléře.  realizací, znalosti z oblasti řízení kvality.   sami. Takový způsob je ale značně nee‑
                                             Žadatel rovněž dokládá osvědčení o ab‑  fektivní. Kromě toho, jak inzerát stárne,
               V současné době stále existuje mnoho   solvování specializačního studia zamě‑  nepůsobí už pro kupující atraktivně.
            realitních makléřů. Abyste se jím mohli   řeného na realitní činnost a obchodování
            stát, stačí vám jen tisíc korun na založení   s nemovitostmi.
            živnostenského oprávnění. To ale z nikoho
            odborníka nedělá. Realitní makléř totiž
            potřebuje znát mnoho různých dovednos‑
            tí, jako je právo, daně, marketing, prodej,
            ale třeba i psychologii. Proto je dobré při
            výběru makléře hledat takového, který
            je součástí stabilní realitní sítě, jako je
            RE/MAX. Pomoci při výběru vám může i to,
            zda má makléř nějakou certifikaci. Jednou
            z takových kvalifikací je certifikace makléře
            podle normy ISO. Certifikace ISO vám sice
            nemůže garantovat naprostou spokojenost
            s prací makléře, nicméně pravděpodob‑
            nost, že se spálíte, tím výrazně klesá.
            Výhody spolupráce s makléřem
            s certifikací ISO                   Z výše uvedeného je zřejmé, že získat   SMLOUVA A DALŠÍ NÁLEŽITOSTI
               Pokud se makléř může pochlubit cer‑  certifikaci ISO vyžaduje odborné znalosti.   Většinou netuší, že prodej nemovitosti zna‑
            tifikací ISO, víte jistě, že nejste v rukách   Navíc zkoušky se platí. Pokud tedy makléř   mená spoustu dokumentů. Výsledkem je
            nováčka, který dělá svůj první obchod. ISO   investuje do studia nejen čas, ale i své vlast‑  pak kupní smlouva, jejíž vzor je stažený
            makléřem se totiž mohou stát pouze lidé,   ní finanční prostředky, je to známka toho,   z internetu, a bezradnost, když dojde na
            kteří dosáhli minimálně středoškolského   že to s touto prací myslí vážně.  advokátní úschovu. V tom horším případě
            vzdělání. Dalším požadavkem je minimál‑                           mohou na prodejce vypadnout kostlivci,
            ně roční praxe v realitní branži a dva roky   Nejčastější chyby při prodeji nemovitosti  o nichž nevěděl, jako je třeba věcné bře‑
            v obchodní sféře.                NASTAVENÍ CENY                   meno na nemovitosti, nesoulad v katast‑
                                             Lidé, kteří se rozhodnou prodat svoji nemo‑  ru nemovitostí a další záležitosti, o nichž
               Dalším požadavkem, který prověří jeho   vitost sami, mají často nereálné představy   neměl prodávající tušení, ale které obchod
            profesní způsobilost, je nutnost doložit   o ceně. I v důsledku informací o rostoucí   protahují.

            52 | RESIDENTART
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57