Page 39 - Resident ART - léto/podzim 2020
P. 39

 Historie houslařského rodu Špidlenů začala v roce 1886 v Kyjevě. František
                                                        Špidlen vedl v místním obchodním domě oddělení hudebních nástrojů.




             Housle Františka Špidlena vyrobené v roce 1904.

               Současný mistr houslař používá k výrobě nástroje
            dřevo, které pro něj nachystali jeho předci. Dřevo se musí
            nechat dokonale vyschnout, a proto se pro výrobu houslí
            používá dřevo staré 20 až 50 let. A protože je jeho cena
            velmi vysoká, u Špidlenů se už po generace sbírá mladé
            dřevo a skladují ho pro budoucí generace. Nejinak je
            tomu i nyní. Jan Baptista Špidlen také skladuje dřevo pro
            budoucí mistry houslaře.

            Trvalé dílo
               Vyrobit kvalitní housle je náročná práce. Protože se
            jedná o ruční výrobu, je možné vyrobit maximálně pět
            kusů ročně. Ovšem pouze v případě, že mistr houslař
            nemá na práci nic jiného. Pokud se věnuje i dalším projek-
            tům, nejen samotné výrobě, je pak možné za rok vyrobit
            třeba jen dvoje nebo troje housle.
               Každý mistr houslař pracuje s vědomím, že vyrábí
            kousek, jehož životnost dosud není známá. Nejstarší
            housle na světě jsou staré přes 500 let a stále jsou dokonale
            funkční. Akorát se již nevyužívají ke hraní a většinou jsou
                                                         Otakar Špidlen převzal otcovu živnost v pouhých 20 let.
            v muzeu. Housle od Špidlenů najdeme doslova po celém   Na snímku je před domem v Křižovnické ulici v Praze.
            světě, mezi nejznámější české držitele těchto houslí patří
            například Jaroslav Svěcený a Pavel Šporcl, pro kterého
            Jan Baptista Špidlen vyrobil neobvyklé modré housle.
            Ty vznikly tak, že se do bezbarvého laku přidal modrý
            pigment. Byl to ale neobvyklý požadavek, většina virtuosů
            jsou totiž konzervativci. Samotné housle jsou funkčně,
            zvukově i esteticky dokonalé již několik století, a jen těžko
            se dá tak vymyslet nějaké vylepšení.

               Jan Baptista Špidlen věří, že v rodinné tradici budou
            pokračovat i jeho děti. Syn František studuje stejnou
            školu jako kdysi jeho otec, dcera Josefína se věnuje kla-
            sickému zpěvu, ale její výtvarné nadání se může využít
            i v dílně. Rodinná tradice tak bude zřejmě pokračovat
            i v další generaci.                          Tento model houslí sestrojil František Špidlen v roce 1921.


                                                                                               RESIDENTART | 39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44