Page 45 - ResidentART jaro - léto 2019
P. 45
Děla, lokomotivy i ozubená kola
Ihned po otevření továrny v roce 1917
sem byla přenesena opravna lodních děl
a lodních dělových věží pro válečné lodě
rakousko ‑uherského námořnictva. Lodní
děla vyráběla Škodovka až do konce první
světové války a vyrobila jich celkem více
než tisícovku. Jedno lodní dělo bylo insta‑
lováno i na křižník Sankt Georg, na jehož
palubě vypukla 1. února 1918 vzpoura
v boce Kotorské.
Ani mír a vznik republiky neznamenal
pro Škodovku konec výroby, naopak. Jen se
změnil sortiment. Lodní děla tak vystřídala
výroba lokomotiv. Jen během roku 1920–
1921 vyslala firma na československé koleje
přes 30 lokomotiv a v této době začala do‑
dávat také lokomotivy pro zahraniční trh.
Jak se ale měnila politická situace, opět se
do továrny vrátila výroba děl. Po skončení
druhé světové války se zaměření továrny
opět změnilo. Tentokrát se zde vyráběla
ozubená kola. Tato produkce zde probíhala
až do konce tisíciletí. Poté se už pro budovu
nenašlo využití a začala chátrat.
ASAP neboli jídelna
Druhá budova, tzv. ASAP, pochází taktéž
z roku 1917. Vybudována byla pro jediný
účel – jako závodní jídelna. V době první
světové války běžela výroba zbraní naplno,
a čím větší počet lidí, který se na ní podílel,
musel někde jíst. Vybudování závodní jídel‑
ny tak bylo logickou volbou. Jídelna byla
vybudována z lepeného dřeva, jako první
xy
jídelna v českých zemích vůbec. Jednalo se
o patent výmarského vynálezce a průmy‑
slníka Otto Hetzera. Celou stavbu drželo
deset vazníků ze smrkových a bukových
lamel, které byly slepeny směsí tvarohu
a vápna. Na jeden m2 bylo použito 500 g
tvarohu a 100 g vápna jemně rozetřeného,
doba tvrzení činila 12 až 24 hodin.
Jídelna dokázala nasytit až 1200 stráv‑
níků. K vaření se používala pára z vlastní
kotelny, kde byly umístěné tři nízkotlakové
kotle. Nechyběly ani sklepy na pivo a maso.
Tyto sklepy byly vybavené chladicím zaří‑
zením, které bylo schopno vyrobit navíc za
osm hodin i 26 metráků ledu.
Od roku 1927 se pro tuto budovu vžilo
označené ASAP neboli Akciová společnost
automobilového průmyslu. Tato společnost
Impozantní vstup do Techmanie dává tušit, že budete svědky něčeho mimořádného.
vznikla spojením mladoboleslavské auto‑
mobilky s firmou opravující automobily
v Plzni. Po druhé světové válce budova
Techmania není žádné muzem, kde se na exponáty můžete jen dívat. Všechny exponáty jsou
začala znovu sloužit jako jídelna, ke stolu koncipované tak, že si je mohou malí i velcí návštěvníci sami vyzkoušet.
mohlo najednou usednout asi 400 strávní‑
ků. Jako jídelna fungovala budova ASAP až
do konce škodováckých závodů.
RESIDENTART | 45