Page 45 - ResidentART jaro - léto 2019
P. 45

Děla, lokomotivy i ozubená kola
               Ihned po otevření továrny v roce 1917
            sem byla přenesena opravna lodních děl
            a lodních dělových věží pro válečné lodě
            rakousko ‑uherského námořnictva. Lodní
            děla vyráběla Škodovka až do konce první
            světové války a vyrobila jich celkem více
            než tisícovku. Jedno lodní dělo bylo insta‑
            lováno i na křižník Sankt Georg, na jehož
            palubě vypukla 1. února 1918 vzpoura
            v boce Kotorské.
               Ani mír a vznik republiky neznamenal
            pro Škodovku konec výroby, naopak. Jen se
            změnil sortiment. Lodní děla tak vystřídala
            výroba lokomotiv. Jen během roku 1920–
            1921 vyslala firma na československé koleje
            přes 30 lokomotiv a v této době začala do‑
            dávat také lokomotivy pro zahraniční trh.
            Jak se ale měnila politická situace, opět se
            do továrny vrátila výroba děl. Po skončení
            druhé světové války se zaměření továrny
            opět změnilo. Tentokrát se zde vyráběla
            ozubená kola. Tato produkce zde probíhala
            až do konce tisíciletí. Poté se už pro budovu
            nenašlo využití a začala chátrat.

            ASAP neboli jídelna
               Druhá budova, tzv. ASAP, pochází taktéž
            z roku 1917. Vybudována byla pro jediný
            účel – jako závodní jídelna. V době první
            světové války běžela výroba zbraní naplno,
            a čím větší počet lidí, který se na ní podílel,
            musel někde jíst. Vybudování závodní jídel‑
            ny tak bylo logickou volbou. Jídelna byla
            vybudována z lepeného dřeva, jako první
                                                                                                    xy
            jídelna v českých zemích vůbec. Jednalo se
            o patent výmarského vynálezce a průmy‑
            slníka Otto Hetzera. Celou stavbu drželo
            deset vazníků ze smrkových a bukových
            lamel, které byly slepeny směsí tvarohu
            a vápna. Na jeden m2 bylo použito 500 g
            tvarohu a 100 g vápna jemně rozetřeného,
            doba tvrzení činila 12 až 24 hodin.
               Jídelna dokázala nasytit až 1200 stráv‑
            níků. K vaření se používala pára z vlastní
            kotelny, kde byly umístěné tři nízkotlakové
            kotle. Nechyběly ani sklepy na pivo a maso.
            Tyto sklepy byly vybavené chladicím zaří‑
            zením, které bylo schopno vyrobit navíc za
            osm hodin i 26 metráků ledu.
               Od roku 1927 se pro tuto budovu vžilo
            označené ASAP neboli Akciová společnost
            automobilového průmyslu. Tato společnost   
                                             Impozantní vstup do Techmanie dává tušit, že budete svědky něčeho mimořádného.
            vznikla spojením mladoboleslavské auto‑
            mobilky s firmou opravující automobily
                                             
            v Plzni. Po druhé světové válce budova
                                             Techmania není žádné muzem, kde se na exponáty můžete jen dívat. Všechny exponáty jsou
            začala znovu sloužit jako jídelna, ke stolu   koncipované tak, že si je mohou malí i velcí návštěvníci sami vyzkoušet.
            mohlo najednou usednout asi 400 strávní‑
            ků. Jako jídelna fungovala budova ASAP až
            do konce škodováckých závodů.

                                                                                               RESIDENTART | 45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50