Page 49 - ResidentART podzim - zima 2018-2019
P. 49
zajímavost
z dílny mistra Antona Porscheho. Anton byl a prodejnu suvenýrů či kavárnu. Centrální Za hlavní budovou
Ferdinandův otec a pracoval jako klempíř. místnost pro veřejnost má za předsazenými se nachází
odpočinková zóna,
O realizaci se postarala firma Hlaváček lamelami prosklenou fasádu s velkoformáto-
kde se mohou konat
– architekti, s.r.o., ve spolupráci se stutt- vými posuvnými segmenty. Lamelová stěna doprovodné akce.
gartským architektonickým studiem Jangled je v těchto místech otvíratelná, a kavárna se
Nerves GmbH. Bylo rozhodnuto, že přístav- tak může v letním provozu otevřít do dvora. pokrokový vůz
ky, které nespadají do doby Ferdinanda Por- Centrem expozice je funkční replika hyb- lohner-porsche
„semper vivus“
sche, se nebudou zachovávat. ridního vozu Lohner Porsche, který Ferdi- z roku 1900, jehož
Protože se o hlavním objektu nepoda- nand Porsche zkonstruoval. V přilehlých pro- akumulátory byly
dobíjeny dvěma
řilo najít podrobné informace, muselo se storách se nacházejí odkazy na historickou
benzínovými
posoudit, do jaké míry je tento objekt pů- i současnou technickou a technologickou jednoválci.
vodní. Proto byly otlučeny vnitřní omítky problematiku.
a provedly se rovněž sondy obvodových zdí. elektrický pohon
Ty zjistily pozice a tvar původních okenních ferdinand porsChe porscheho vozu.
a dveřních otvorů. Proslavil se jako automobilový konstruktér,
Finální vnější tvar objektu je tak kombi- zvláště jako autor tzv. lidového vozu (Volks-
nací nalezených a zachovalých konstrukcí wagen), později známého jako VW Brouk. Je
a nově vybudovaného tvaru, který vychá- rovněž autorem revolučního řešení – systé-
zí z rozboru dobových fotografií. Přestože mu Lohner-Porsche, což byl elektromotor Ferdinand Porsche
objekt není památkově chráněn, při jeho pro automobil, neboť benzinové motory ne- se proslavil jako
rekonstrukci se určité záležitosti konzul- byly na počátku 20. století příliš spolehlivé.
tovaly s Národním památkovým ústavem Ferdinand Porsche navštěvoval na průmy- automobilový
v Liberci. Před budovou rodného domu byla slové škole v Liberci kurzy elektrotechniky.
na základě dobových fotografií realizována Jeho cesty vedly přes Vídeň až do Stuttgartu, konstruktér, zvláště
předzahrádka. kde pomáhal konstruovat závodní vozy pod
značkou Daimler. Zkonstruoval rovněž první jako autor tzv.
nutné zázemí luxusní limuzínu firmy Mercedes-Benz s os- lidového vozu
Objekt nyní slouží jako muzeum. A tomu miválcovým motorem, model W08.
se musel přizpůsobit nejen interiér. Bylo Továrnu Porsche však nezaložil Ferdi- (Volkswagen),
zapotřebí vytvořit zázemí pro návštěvníky nand, ale jeho syn Ferry, jenž je rovněž au-
i personál. Součástí areálu je nyní i nová torem stejnojmenných sportovních vozů. později známého
servisní budova, která nahradila nepůvod- Jméno Porsche pravděpodobně pochází jako VW Brouk.
ní haly. Zde návštěvníci najdou pokladnu z českého jména Boreš.
48 | residentart residentart | 49