Page 49 - ResidentART podzim - zima 2018-2019
P. 49

zajímavost









































 
 z dílny mistra Antona Porscheho. Anton byl   a prodejnu suvenýrů či kavárnu. Centrální   Za hlavní budovou
 Ferdinandův otec a pracoval jako klempíř.  místnost pro veřejnost má za předsazenými   se nachází
 odpočinková zóna,
 O realizaci se postarala firma Hlaváček   lamelami prosklenou fasádu s velkoformáto-
 kde se mohou konat
 – architekti, s.r.o., ve spolupráci se stutt-  vými posuvnými segmenty. Lamelová stěna   doprovodné akce.
 gartským architektonickým studiem Jangled   je v těchto místech otvíratelná, a kavárna se   
 Nerves GmbH. Bylo rozhodnuto, že přístav-  tak může v letním provozu otevřít do dvora.  pokrokový vůz
 ky, které nespadají do doby Ferdinanda Por-  Centrem expozice je funkční replika hyb-  lohner-porsche
 „semper vivus“
 sche, se nebudou zachovávat.   ridního vozu Lohner Porsche, který Ferdi-  z roku 1900, jehož
 Protože se o hlavním objektu nepoda-  nand Porsche zkonstruoval. V přilehlých pro-  akumulátory byly
 dobíjeny dvěma
 řilo najít podrobné informace, muselo se   storách se nacházejí odkazy na historickou
 benzínovými
 posoudit, do jaké míry je tento objekt pů-  i současnou technickou a technologickou   jednoválci.
 vodní. Proto byly otlučeny vnitřní omítky   problematiku.  
 a provedly se rovněž sondy obvodových zdí.   elektrický pohon
 Ty zjistily pozice a tvar původních okenních   ferdinand porsChe  porscheho vozu.
 a dveřních otvorů.  Proslavil se jako automobilový konstruktér,
 Finální vnější tvar objektu je tak kombi-  zvláště jako autor tzv. lidového vozu (Volks-
 nací nalezených a zachovalých konstrukcí   wagen), později známého jako VW Brouk. Je
 a nově vybudovaného tvaru, který vychá-  rovněž autorem revolučního řešení – systé-
 zí z rozboru dobových fotografií. Přestože   mu Lohner-Porsche, což byl elektromotor   Ferdinand Porsche
 objekt není památkově chráněn, při jeho   pro automobil, neboť benzinové motory ne-  se proslavil jako
 rekonstrukci se určité záležitosti konzul-  byly na počátku 20. století příliš spolehlivé.
 tovaly s Národním památkovým ústavem   Ferdinand Porsche navštěvoval na průmy-  automobilový
 v Liberci. Před budovou rodného domu byla   slové škole v Liberci kurzy elektrotechniky.
 na základě dobových fotografií realizována   Jeho cesty vedly přes Vídeň až do Stuttgartu,   konstruktér, zvláště
 předzahrádka.   kde pomáhal konstruovat závodní vozy pod
 značkou Daimler. Zkonstruoval rovněž první   jako autor tzv.
 nutné zázemí  luxusní limuzínu firmy Mercedes-Benz s os-  lidového vozu
 Objekt nyní slouží jako muzeum. A tomu   miválcovým motorem, model W08.
 se musel přizpůsobit nejen interiér. Bylo   Továrnu Porsche však nezaložil Ferdi-  (Volkswagen),
 zapotřebí vytvořit zázemí pro návštěvníky   nand, ale jeho syn Ferry, jenž je rovněž au-
 i personál. Součástí areálu je nyní i nová   torem stejnojmenných sportovních vozů.   později známého
 servisní budova, která nahradila nepůvod-  Jméno Porsche pravděpodobně pochází   jako VW Brouk.
 ní haly. Zde návštěvníci najdou pokladnu   z českého jména Boreš.    

 48 | residentart                                                                                 residentart | 49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54